Verjaardag, Kerst en Oud&Nieuw

1 januari 2019 - Kentville, Canada

Voor iedereen een heel gelukkig nieuwjaar! Mijn 2018 was geweldig en ik weet zeker dat 2019 net zo goed gaat zijn!

In de vakantie is er een hele hoop gebeurd. Donderdag 20 december werd ik van school gehaald en zijn we naar Newfoundland vertrokken. Een lange reis, met 3 mensen op de achterbank en een hond in de auto. Volgende dag veilig aangekomen in Cornerbrook, waar de ouders van mijn host moeder wonen. Onderweg naar Cornerbrook de hele weg uit het raampje gekeken want zo ongelofelijk mooi daar. Bergen en sneeuw en een prachtige omgeving. Nog geen kilometer ver van de boot stond er al een groot bord: "Be aware of moose", helaas geen eland gezien maar er is hier in Nova Scotia een park met elanden en er is net een baby geboren dus die gaan we binnenkort opzoeken! Eenmaal aangekomen bij ons huis hebben we het lekker rustig aangedaan en vroeg geslapen, want iedereen was erg moe van de reis. De volgende dag ook niet heel veel gedaan, maar wel belangrijk: mijn verjaardag taart gebakken, een worteltaart!

Zondag was mijn verjaardag en dat was een erg leuke dag. Het plan was om te gaan skiën maar helaas was de piste dicht en bleef de hele week dicht. In plaats van skiën zijn we dan maar naar de film geweest. De nieuwe Mary Poppins, een erg leuke film. Thuis stond het eten. op ons te wachten. Ze hadden steaks gebarbecued (ja zeker, barbecuen in de winter, alles kan in Canada!!) en na het eten kwam mijn taart met kaartjes en werd er gezongen. Ook kreeg ik een aantal cadeautjes, erg leuk allemaal! In de avond hebben we home alone en elf gekeken! Mijn verjaardag was een zeer geslaagde dag!

Hier in Canada is 24 december veel belangrijker dan bij ons. Dat is de avond waar wij naar de familie gingen en heel veel gegeten hebben. Iedereen was super aardig en ik kreeg heel veel vragen omdat iedereen zo geïnteresseerd was (er bestaan ook domme vragen die mij een beetje hartpijn geven, op school moesten we verschillende kerst tradities onderzoeken uit verschillende landen. En ja hoor daar was de vraag: is Amsterdam een land? Ik heb die jongen maar even goed duidelijk gemaakt dat dat zeker niet waar is en uiteindelijk deed hij het maar over Nederland) . Er stond een grote tafel met allemaal verschillende dingen klaar. Ham, eland (ik dacht dat het kalkoen was en kwam er de volgende dag achter dat ik eigenlijk een eland had gegeten, oeps), aardappelen, wortels, pasta's, cranberry saus en nog heel veel meer! De avond daar doorgebracht en op een gegeven moment kwam mijn host broertje binnengelopen met een zak cadeautjes, de kerstman had wat verloren uit zijn slee! Ik kreeg handschoenen die het Canadese team droeg tijdens de winterspelen! Vermoeid en erg blij weer terug naar huis en snel naar bed want de volgende ochtend mochten we de cadeautjes uitpakken. Eerst nog even koekjes en een glas melk voor de kerstman neer zetten en toen lekker slapen.

25 december! Mijn host broertje kwam ons allemaal om 8 uur wakker maken (als het aan hem lag veel eerder maar hij mag voor 8 uur zijn kamer niet uit op kerst ochtend, niet erg voor mij!) Onder de kerstboom lag een hele grote berg cadeautjes en ik ben heel erg verwend! Een spel, ticket to ride, jersey van de hockey club uit Montreal, boeken, warme sokken en verschillende Canadese snoepjes. Nadat we alle cadeautjes uitgepakt hadden werd de kalkoen (deze keer wel echt een kalkoen) klaargemaakt en in de oven gestopt. De rest van de dag een beetje gerelaxt en kerst films gekeken met zijn allen. In de avond hadden we onze kerstmaaltijd, kalkoen, mashed patatoes, wortels, brood, stuffing, zo veel lekkers allemaal. daarna hadden we nog een toetje en ging iedereen vroeg naar bed van een vermoeiende dag.

Op 26 december werden we weer uitgenodigd bij de familie om te brunchen. Allemaal lekkere hapjes waren klaargemaakt en het was erg gezellig. De ski piste was helaas nog steeds niet open en toen kwamen we op het idee om te zip lijnen. De volgende dag gingen we naar de berg, werden we met een sneeuwscooter omhoog gereden en zijn toen naar beneden getokkeld, zo ontzettend gaaf en prachtig. Ik zal het aan de foto's overlaten want het valt niet te omschrijven! Na de ziplinen snel naar huis, koffer ingepakt en weer op weg naar huis. Weer een lange rit en thuis aangekomen weer lekker gerelaxt.

Voor oud en nieuw had ik een paar vriendinnen uitgenodigd om het samen te vieren. Iedereen had hapjes gemaakt uit hun eigen land en dat was super leuk! Een film gespeeld en daarna spelletjes gespeeld. Iets voor 12 gingen we naar buiten om wat wij dachten naar vuurwerk te kijken. 12 uur... geen vuurwerk, 12:05... nog steeds geen vuurwerk, blijkt dat de buurt hier niet aan vuurwerk doet dus dat was wel een tegenvaller. Iedereen bleef slapen en de volgende ochtend had ik pannenkoeken gebakken voor ontbijt. Ze vielen erg in de smaak bij iedereen! De rest van de dag lekker rustig aan en donderdag moet ik al weer naar school.

Voor nu, happy new year!

1. Wilma:
    1 januari 2019
    Wat een mooie, leuke en lekkere belevenissen Kim! Super om te lezen hoe jij het naar je zin hebt. Een heel mooi vervolg van je avonturen in 2019! Happy New year!!
  2. Wiecher:
    1 januari 2019
    Weer een heel avontuur, super leuk om te lezen. Zo te horen heb je lekker gegeten en begin je al aardig aan het Noord Amerikaans eten te wenen. De beste wensen voor 2019.
  3. Annie Mandemaker:
    1 januari 2019
    Wat weer een leuke belevenissen Kim. Weer van genoten. Dank je wel.
  4. Opa en oma:
    2 januari 2019
    Lieve Kim ,je bent weer heel erg verwend zo te lezen en vuurwerk zie je volgend jaar weer want dat was hier prachtig. Ben je met veel mensen op zo'n kerstavond ? Kerstkalkoen voor ons volgend jaar, heb je beloofd , maar eland mag ook. Prachtige winterse uitzichten.Liefs
  5. Wendy:
    2 januari 2019
    Jeetje Kim, als je zo doorgaat moet je straks 2 vliegtuigstoelen boeken voor de terugreis omdat je niet meer in 1 past ;-)
    Ontzettend leuk dat je zo verwend bent, wat zijn je host ouders toch lieve schatten. Jammer van het vuurwerk, maar je kan ook niet alles hebben.....jij de sneeuw, wij het knalwerk.
  6. Nicolette Lensen:
    6 januari 2019
    Hi meissie, ik kijk nu al uit naar je thuiskomt.....ik verwacht wortelcake op je verjaardag, eland bij het kerstdiner (als het niet anders kan neem ik ook met kalkoen genoegen) yammie! Waar halen jullie de tijd vandaan om het allemaal klaar te maken? Klinkt als een dagtaak. Ik vind het eigenlijk wel leuk dat die jongen dacht dat Amsterdam een land was. Meestal denken ze dat Nederland een stad is.
    Het zip lijnen is vast en zeker je mooiste ''kerstcadeau'' geweest? Het kost wel wat maar dan heb je ook een 'once in a life time' ervaring! Geniet van het vooruitzicht dat je straks op de lange latten/snow board kan staan. Ben benieuwd hoe die ervaring zal zijn. PS stuur je wel een foto van de baby moose? Kusss