Een nieuwe update!

20 september 2018 - Kentville, Canada

Ik ben al weer bijna 3 weken in Canada, maar het voelt alsof ik hier al helemaal thuis ben! In deze blog zal ik wat dingen vertellen over hoe het op school gaat en over een oriëntatie kamp wat ik heb gehad!

Zoals ik al verteld heb zit ik op NKEC (northeast kings education centre). Er is een gedeelte voor middelschool en een gedeelte voor highschool. Elke ochtend word ik om 08:04 uur opgepikt door de schoolbus. Onderweg naar school halen we nog wat andere kinderen op en om 08:26 komen we op school aan. We zijn een van de eerste die op school aankomen, want de eerste les begint pas om 08:55 uur. Zodra de bel gaat heb je in de maand september eerst 10 minuten 'homeroom'. Je gaat dan naar een lokaal en daar worden allemaal dingen geregeld. In de eerste 10 minuten zijn ook de 'announcements'. Er wordt dan van alles omgeroepen, van wat de lunch van de dag is, tot hoe het football team gepresteerd heeft in de wedstrijd. Na alle mededelingen wordt aan je gevraagd op op te staan voor het volkslied. Elke ochtend wordt het volkslied afgepeeld. Na de 10 minuten ga je naar je eerste les. Elke les duurt 1 uur en 20 minuten (dat is wel even wennen, want ik ben lessen van 45 minuten gewend). Na 2 lessen, om 11:35 uur heb je lunchpauze tot 12:20 uur. Daarna heb je weer een les, 15 minuten pauze en daarna je laatste les. Nadat de bel om 15:15 uur gaat moet ik ongeveer 20 minuten wachten tot de bus komt die mij naar huis brengt.

Omdat je elke dag dezelfde 4 vakken hebt en de lessen zo lang duren heb je niet zoveel huiswerk. Een groot verschil met Nederland want je echt merkt is dat ze hier veel meet praktisch zijn. Ik heb al heelveel posters moeten maken en er wordt heel veel gepraat en gediscussieerd in de les. Zeker niet een slecht punt maar het is wel even wennen.

Ook het vrienden maken begon wat moeizaam maar gaat nu steeds beter. We hebben een hele leuke groep met alle internationale studenten en ik krijg ook steeds meet contact met de Canadese leerlingen. Ik kan nu wel zeggen dat ik vrienden heb van over de hele wereld: Mexico, Italië, Spanje, Brazilië, Canada, België en Duitsland.

Gisteren en vandaag hadden we een oriëntatie kamp met alle internationale studenten van een aantal scholen uit de omgeving. We deden allemaal leuke activiteiten, kanoën, zwemmen en allemaal leuke spellen. Ik was samen met een Nederlandse jongen de enige leerlingen uit Nederland maar dat maakte het niet minder leuk. Ik heb een aantal leuke nieuwe mensen leren kennen en heb het heel gezellig gehad.

Wat ik verder de afgelopen tijd nog heb gedaan is blauwe bessen plukken met de internationale studenten, ik heb een stukje van een softbal wedstrijd gezien, we hebben geschaatst en een aantal keer met wat mensen afgesproken bij Tim Hortons.

In mijn host familie gaat het erg goed, super lieve mensen! Tot nu toe alles wat ik gegeten heb vond ik super lekker, anders dan ik thuis gewend ben. Niet standaard 5 dagen per week groente, aardappel en vlees. We eten veel maiskolven, vlees en pasta. Ook hebben we al een aantal keer pizza gegeten. Tussendoor hebben we bijna altijd wel zelfgebakken koekjes of muffins. Ook hebben ze veel fruit dus ik probeer wel een beetje gezond te blijven eten. Naar school neem ik gewoon een broodje mee en een appel of ander fruit. 1 ding is zeker, ik zal hier zeker niet omkomen van de honger!

Morgen ga ik mijn aller eerste icehockey wedstrijd zien en binnenkort zullen de eerste trainingen van icehockey van start gaan!

Heel veel liefs vanuit Canada!

1. Stefanie:
    Leuk om te lezen, Kim! Veel plezier bij de ijshockey wedstrijd! Liefs, Stefanie
  2. Denis:
    20 september 2018
    Weer top geschreven en leuk om te lezen. Wat een mazzelkont ben je met al die vrienden
    over de hele wereld , wel jammer:) dat je ze dan ook allemaal moet gaan opzoeken.
    Hoop dat 4 vakken in een semester niet te saai worden . Heb je geen gezamenlijk sporten
    met je school?
    XXX Pap
  3. Sandra:
    20 september 2018
    Wauw, zo te lezen heb je het echt naar je zin. Je hebt al veel gedaan in de korte tijd dat je er bent.😘😘
  4. Ronald, Ingrid, Mark en Timo:
    20 september 2018
    Leuk weer te lezen Kim. Gaat lekker! En allemaal vakantie adresjes aan het regelen. Super!
  5. Opa en oma:
    21 september 2018
    Wij zijn wel een beetje jaloers, wat een leuke ervaringen. Dan is het toch wel heel fijn dat je kunt schaatsen en zwemmen, nu nog het ijshockey. dikke knuffel
  6. Clifford:
    21 september 2018
    Leuk bericht weer! Goed te horen dat je het naar je zin hebt!
  7. Daniëlle:
    21 september 2018
    Wat super leuk allemaal!! En er wachten nog meer leuke dingen😃😃 , veel plezier!!
  8. Monique Timman:
    21 september 2018
    Leuk om allemaal te lezen. Ik zal je ouders wat nieuwe recepten sturen 😂
  9. Ruby:
    21 september 2018
    Zo te horen begin je langzaam je draai wel te vinden daar. Leuk!
  10. Femke:
    Heyy Kim,
    Leuk om je verhaal zo te lezen. Klinkt enorm leuk. Volgens mij geniet je enorm. Straks kun je iedereen over de hele wereld bezoeken.
    Heb je geschaatst op noren of ijshockey schaatsen?
    4 vakken is inderdaad niet veel, kun je goed je Engels leren.
  11. Wiecher:
    22 september 2018
    Hele leuke ervaringen en lekker mais eten. Veel success me je ijshockey training.
  12. Nicolette Lensen:
    23 september 2018
    Hi Kim, wat een fijn verhaal weer. Weinig huiswerk klinkt altijd goed! Dat volkslied elke dag is dan wat minder;-) Waarschijnlijk kun je straks nog beter het volkslied van Canada dan van Nederland of hoef je niet mee te zingen. Het weer is zo te zien op de foto's nog redelijk goed dus je zult je winterjas nog niet echt missen. Wij (ik en opa en oma) vertrekken dinsdag naar Tanzania! Heb er onwijs veel zin in. We zullen je wel foto's appen (tijdens of wanneer we weer terug zijn).
    Doei en kus!
  13. Wilma:
    27 september 2018
    Ha Kim, sorry beetje verlate reactie, maar ik volg je natuurlijk wel (en reis gezellig een beetje met je mee). Top verhaal weer. Leuk ook om te horen hoe school verschilt van hier! Liefs
  14. Kitty:
    28 september 2018
    Klinkt allemaal heel leuk en heel strak georganiseerd daar!! Wát zal jij “groeien” zeg... echt helemaal top!!
    Xx Kitty